Tahák k hlavním Google algoritmům

Kompletní průvodce k důležitým změnám a trestům ze strany Googlu

 

Před pár měsíci se Panda stala jednou z částí Google’s core ranking algoritmu. Penguin 4.0 je za rohem a Google zmínil, že tento update umožní, aby se Penguin stal algoritmem fungujícím v reálném čase. Například algoritmus RankBrain je všude po celém webu a je jen stěží jasné, jak funguje a k čemu slouží.

Google uvádí na trh update algoritmů jednou nebo dvakrát měsíčně (a to pouze těch algoritmů, o kterých víme), ale ne všechny mají stejný dopad na stránku hledaných výsledků zobrazených internetovým vyhledávačem (Search engine results page neboli SERP) ale všechny ji určitým způsobem ovlivňují. Abychom vám pomohli pochopit, jak se změnily algoritmy Googlu za posledních pár let, připravili jsme si pro vás tahák s nejdůležitějšími updaty a tresty, popřípadě jak zjistíte, jestli vám byl udělen trest, jak se jej zbavit a jak jim předcházet.

 

Panda       

panda                                                                                        

Poprvé spuštěna: 24. února, 2011
Frekvence vypouštění: ~měsíčně
Povaha: Trest
Cíl: Snížit hodnocení stránkám s nekvalitním obsahem

Google Panda je algoritmus používaný pro určení kvality obsahu stránek, popřípadě snížení hodnocení stránkám s nekvalitním obsahem, například se spamy. Panda byla více filtrem než hodnotícím algoritmem, ale v lednu 2016 byla oficiálně zařazena pod hodnotící algoritmy. I přesto to neznamená, že bude Panda používána pro aktuální vyhledávání v reálném čase, ale mohla by být do oběhu vypouštěna rychleji a častěji.

Každé nové vypuštění Pandy znamená, že sítě, které byly předtím postiženy, se mohly „uzdravit“ a udělat změny k lepšímu a sítě, které nebyly penalizovány, by mohly být nyní.

Rizikové faktory

Google blíže neurčil, jakými faktory se Panda řídí, když schvaluje obsah stránky, ale podle toho, co vyplývá z všeobecných poznatků SEO po celém světě, mohou být následující faktory Pandou označeny jako nevhodné:

  • Duplikovaný obsah
  • Plagiátorství
  • Úzce zaměřený obsah
  • Uživatelsky generované spamy
  • Nadbytek klíčových slov
  • Špatná uživatelská zkušenost

 

Zkontrolujte, jestli jste byli postiženi

Nenadálý pád v organickém vyhledávání značí, že jste byli dostiženi Pandou, speciálně pokud se jedná pouze o vyhledávání v Googlu.  Nejjednodušší možností, jak spustit kontrolu, je nástrojem SEO PowerSuite‚s Rank Tracker; tento nástroj automaticky označí časy, kdy byla vypuštěna Panda a ukáže v těchto datech pořadí sítě v organickém vyhledávání, takže poznáte, jestli jste byli Pandou jakkoliv zasaženi. Můžete si spustit plnou kontrolu ve volně dostupné verzi tohoto nástroje.

Pokud jste byli zasaženi Pandou, je pro vás dobrou zprávou, že by mělo zotavení stránky trvat kratší dobu. Pokud budete schopni napravit problémy před dalším vypuštěním Pandy, pořadí se vám po pár týdnech vrátí.

Spuštění auditu

Pro identifikaci a opravení zranitelných míst na stránce pokračujte podle následujících kroků.

  1. Zkontrolujte, jestli se na síti nachází duplicitní obsah. Duplicitní obsah na vašich vlastních stránkách je nejčastějším „přivolávačem“ pozornosti Pandy. Pokud máte velkou síť (více než 1000 stránek), je doporučováno spouštět pravidelné kontroly, abyste si byli jisti, že se na stránkách nenachází žádné duplicitní informace. Pro menší sítě stačí občasná kontrola. Vždy, když přidáváte nový obsah na svou síť, ujistěte se, že je dostupný pouze pod jedním URL a nekopíruje žádnou z vašich existujících stránek. Pokud z nějakého důvodu nemůžete odstranit duplikující stránky, použijte 301 redirect nebo canonical tagy. Alternativně můžete zablokovat stránky proti indexování roboty (robots.txt) nebo meta tagy.
  1. Zkontrolujte plagiátorství. Externí duplicita je dalším vyhledávaným atributem Pandy. Pokud máte podezření, že mohou být některé stránky externě duplikovány, můžete spustit kontrolu Copyscape. Copyscape nabízí některé funkce zadarmo (například porovnávání specifických URL), ale pro obsáhlou kontrolu budete potřebovat placený prémiový účet. Mnoho sítí (například online obchody s tisíci stránkami) nemůžou mít vždy 100% unikátní obsah. Pokud provozujete komerční síť, zkuste používat originální obrázky.
  1. Zjistěte, jestli máte stránku s úzkým obsahem (thin content). Thin content je obecně používaný termín popisující stránky s neadekvátním množstvím unikátního obsahu. Většinou jsou thin content stránky zaplněny reklamami, affiliate odkazy (Affiliate marketing je způsob dělání reklamy, kdy propagujete produkty a služby jiných firem a získáváte provize z prodeje, nebo za činnost, kterou udělají návštěvníci webu, které doporučíte, na webu obchodníka) a dalšími.

Uvědomte si, že počet slov na stránce úzce souvisí s účelem stránky a klíčovými slovy, na které stránka cílí. Google například doporučuje, aby počet odkazů na každé stránce nepřevyšoval počet 100. Pokud tedy natrefíte na stránku, obsahující méně než 250 slov a více než 100 odkazů, narazili jste na zářný příklad thin content stránky.

  1. Zkontrolujte, jestli není stránka přeplněna klíčovými slovy. Přeplnění stránky klíčovými slovy je pojem popisující „přeoptimalizování“ stránek. Pro kontrolu se podívejte na nejlépe hodnocené konkurenční stránky.
  2. Opravte nalezené problémy. Pokud jste jednou identifikovaly problémy náchylné ke zranitelnosti Pandou, snažte se je co nerychleji opravit, abyste předešli zbytečné penalizaci.

 

Penguin (Tučňák)      

penguin                                                               

Poprvé spuštěn: 24. dubna, 2012
Frekvence vypouštění: 25. května, 2012; 5. října, 2012; 22. května, 2013; 4. října, 2013; 17. října, 2014
Povaha: trest
Cíl: Snížit pořadí ve vyhledávání stránkám se spamujícími a manipulativními odkazy

Google Penguin identifikuje stránky obsahující nepřirozené profily, které spamují výsledky vyhledávání za použití manipulativních odkazů.

Vždy, když je vypuštěn nový Tučňák, sítím, které odstranily škodlivé odkazy, může být opět navýšeno pořadí ve vyhledávání a nové sítě, nebo předtím nechycené sítě, mohou být penalizovány.

Rizikové faktory

Tučňák vyhledává sítě obsahující následující odkazy:

  • Odkazy pocházející ze „spamových“ nekvalitních sítí
  • Odkazy pocházející z obsahově odlišných a irelevantních stránek
  • Zaplacené odkazy
  • Odkazy s nápadně bohatým obsahem klíčových slov

 

Zkontrolujte, jestli jste byli postiženi

Stejně jako u Pandy, může náhlý pokles v organickém vyhledávání značit penaltu od Tučňáka. Abyste zkontrolovali, jestli jste postiženi Tučňákem, potřebujete SEO PowerSuite‚s Rank Tracker — tento nástroj automaticky označí, kdy byl algoritmus vypuštěn a ukáže v těchto datech pořadí stránky v organickém vyhledávání.

Spuštění auditu

Tučňák používá mnoho faktorů k identifikaci spamových odkazů. Podle toho, co Google oznámil a podle zpětných vazeb od správců webových stránek, si o těchto faktorech můžeme udělat docela přehledný obrázek.

  1. Zkontrolujte rizika. Statistiky, které vyhledává Penguin, jsou začleněny do SEO PowerSuite’s SEO SpyGlass a jejich Penalty Riskformule, takže místo dívání se na oddělené individuální faktory, se můžete zaměřit na všechny najednou tak, jako to dělá Google. Pokud použijete volně dostupnou verzi tohoto nástroje, analyzuje okolo 1000 odkazů. Pokud hledáte kontrolu více odkazů, budete potřebovat Professional nebo Enterprise licenci.
  2. Zbavte se škodlivých odkazů. Ideálně, pokud požádáte o odstranění spamujících odkazů správce odkazové stránky. Pokud se ale musíte zbavit většího množství těchto odkazů, pravděpodobně vám správce doporučí použít nástroj Google Disavow, kterým naznačíte, že má Google při hodnocení vašeho profilu tyto odkazy přehlédnout a že s nimi není něco v pořádku.

Hummingbird (Kolibřík)      

hummingbird                                                

Poprvé spuštěn: 22. srpna, 2013
Frekvence vypouštění: —
Povaha: Algoritmus měnící ohodnocení
Cíl: Produkovat více relevantních výsledků vyhledávání skrze lepší porozumění dotazům

Google Kolibřík je hlavním algoritmem majícím co do činění s interpretací vyhledávaných dotazů. Zaručuje, že budou vyhledávané výsledky odpovídat zadaným dotazům více, než když se algoritmy v položených dotazech zaměřovaly pouze na klíčová slova.

I přesto, že jsou klíčová slova v dotazech stále důležitá, Kolibřík přikládá více důležitosti dotazu jako celku. Namísto hledávání přesných shod s klíčovými slovy Kolibřík vyhledává odkazy obsahující odpovídající synonyma ke klíčovým slovům nacházejících se v dotazu.

Rizikové faktory

Kolibřík kladně ohodnotí stránky zaručující kvalitní obsah a negativně ohodnotí stránky postrádající hodnotu pro uživatele. Následující funkce mnohou snížit hodnocení stránky:

  • Nalezení totožných klíčových slov
  • Přeplněnost klíčovými slovy
  • Slabá uživatelská přívětivost

 

Zkontrolujte, jestli jste byli postiženi

Stejně jako u Pandy a Tučňáka, můžete postižení Kolibříkem zkontrolovat přes nástroj SEO PowerSuites Rank Tracker (stačí verze zadarmo).

Spuštění auditu

Následující kroky vám pomůžou k přizpůsobení se Kolibříkovi.

  1. Expandujte vaše vyhledávání podle klíčových slov. Co se týká Kolibříka, je dobrý nápad zaměřit se na výsledky vyhledávání, synonyma a termíny používané ve vašem obsahu namísto zaměření se na krátké termíny, které získáte od Google AdWords. Dobrým zdrojem Kolibříkových „přátelských slov“ jsou nástroje Google Related Search , Google Autocomplete a Google Trends.
  2. Zjistěte, jaký jazyk používají uživatelé sledující vaši stránku. Je logické, že by jazyk stránky měl kopírovat jazyk vašeho publika. Dobrou cestou je použít nástroj Awario, abyste zjistili, jaký význam mají vaše klíčová slova (název značky, konkurence, termíny používané v byznysu, atd.) a viděli, jak hovoří o těchto tématech vaše publikum na webu a sociálních médiích.
  3. Myslete koncepčně. Nepřirozené frázování, speciálně v nadpisech a meta popisech, je časté, ale s rostoucí schopností používání přirozeného jazyka značně zastaralé. Pokud stále používáte z jakéhokoliv důvodu jazyk jako roboti, je čas správný čas zastavit. Zahrnutí klíčových slov a meta popisů je sice stále důležité, ale musíte znít přirozeně.

 

Pigeon (Holub)                                                                

pigeon          

Poprvé spuštěn: 24. července, 2014 (US)
Frekvence vypouštění: —
Povaha: Algoritmus měnící ohodnocení v lokálním vyhledávání
Cíl: Zajistit vysokou kvalitu a relevantní výsledky v lokálním vyhledávání

Google Pigeon (momentálně působí pouze na stránky v angličtině) dramaticky mění výsledky, kterými Google odpovídá na položené dotazy, ve kterých je důležitá lokace hledajícího. V závislosti na Googlu vytvořil Holub úzkou vazbu mezi lokálními algoritmy a core algoritmy. To znamená, že stejné faktory SEO (optimalizace pro vyhledávače) jsou používány na lokální i nelokální výsledky vyhledávání. Tento update používá jako klíčový faktor lokaci a vzdálenost v určování pořadí vyhledávaných výsledků.

Rizikové faktory

Následující faktory mohou být  pro lokální byznys podle Holuba značnými nevýhodami:

  • Neoptimalizované stránky
  • Nedostatek kvalitních zpětných odkazů
  • Nedostačující nastavení stránky Google My Business
  • Chybějící základní údaje (jméno, adresa, telefonní číslo,… zkratka NAP)
  • Nedostatek citací

 

Zkontrolujte, jestli jste byli postiženi

Stejně jako u předchozích algoritmů můžete pro kontrolu použít SEO PowerSuite‚s Rank Tracker.

Adaptace na Holuba

Nejdůležitější je pochopit, že Holub postihuje pouze lokální vyhledávání, to znamená, že výsledky na dotazy jsou ukazovány podle udané polohy hledajícího. Pokud provozujete lokální obchod například ve Spojených státech, Anglii, Kanadě nebo Austrálii, pokračujte podle následujících kroků:

  1. Optimalizujte důkladně svou stránku.Holub přinesl stejná kritéria jak pro lokální vyhledávání, tak pro ostatní vyhledávání. To znamená, že se musíte zaměřit na optimalizaci stránky nehledě na to, že hodláte fungovat pouze lokálně. Na srozumitelný návod se podívejte zde- SEO Workflow.
  2. Nastavte si stránku Google My Business.Založení stránky Google My Businessje prvním krokem k úspěšnému byznysu. Druhý krok bude obsahovat potvrzení vaší doručovací adresy. Většinou jde o doručení dopisu od Googlu obsahujícího PIN kód, který musíte vložit pro úspěšné dokončení verifikace na vaši stránku. Až nastavíte stránku, ujistěte se, že jste svůj obchod správně zařadili do kategorie – jinak nebude vaše stránka zobrazována jako správný výsledek odpovídající na vhodné dotazy. Zapamatujte si, že musíte použít správné předčíslí v telefonním kontaktu. Množství pozitivních reakcí může ovlivnit pořadí stránky v lokálním vyhledávání, takže by bylo vhodné požádat nadšené zákazníky o hodnocení vašich stránek.
  1. Ujistěte se, že je vaše NAP (jméno, adresa, telefonní číslo,..) konzistentní s ostatními stránkami, na kterých se vyskytujete. Google se bude dívat na sítě, na které odkazujete ze stránky Google My Business a bude kontrolovat jméno, adresu a telefonní číslo vaší společnosti. Pokud budou všechny údaje sedět, bude vše v pořádku. Pokud někdo používá při svém lokálním obchodování z jakéhokoliv důvodu vaši společnost, ujistěte se, že používá správný název společnosti, adresu a telefonní číslo. Odlišné adresy například při používání Yelp a TripAdvisor, by mohly vašim stránkám při vyhledávání snížit pořadí.
  1. Buďte zobrazování v lokálních adresářích. Lokální adresáře, jako například Yelp nebo TripAdvisor zažily po Holubovi velký boom. Nyní může být složité dostat se na přední pozice ve vyhledávání, ale je dobré se ujistit, že jste zmiňování v obchodních adresářích, které zvýší vaši pozici ve vyhledávání. Můžete si lehce najít kvalitní adresáře a požádat správce webu o zařazení nástrojem LinkAssistant.

 

„Mobile Friendly“ Update                                              

 mobile update 

Poprvé spuštěno: 21. dubna, 2015
Frekvence vypouštění: —
Povaha: Algoritmus měnící ohodnocení stránek při mobilním vyhledávání
Cíl: Zobrazuje mobile-friendly stránky na horních pozicích při vyhledávání

Google Mobile Update (Mobilegeddon) přiřazuje stránkám přizpůsobeným pro mobilní vyhledávání vyšší pozici ve vyhledaných výsledcích a snižuje hodnocení těm, které nejsou přizpůsobeny pro mobilní telefony. Jakákoliv jiná vyhledávání, vyjma mobilního, nejsou tímto updatem postižena.

Rizikové faktory

Při hodnocení, jestli je stránka „mobile-friendly“ Google porovnává tyto faktory:

  • Konfigurace zobrazení
  • Nečitelný obsah
  • Použití plug-inů

 

Zkontrolujte, jestli jste byli postiženi

SEO PowerSuite‚s Rank Tracker vám pomůže odhalit, jestli vám bylo na základě tohoto updatu sníženo hodnocení.

Adaptace na Mobilegeddon

Jediná logická cesta, jak se přizpůsobit Mobile Updatu, je přizpůsobit svou síť mobilnímu vyhledávání.

  1. „Buďte mobilní!“ Existuje pár mobilních konfigurací, ze kterých můžete vybírat, ale podle doporučení Googlu je nejlepší používat responzivní design. Google má také specifické návodypro různé platformy pro zlehčení tvorby mobilních stránek.
  2. Otestujte svou stránku. Google’s mobile friendly test je zahrnut v SEO PowerSuite‚s WebSite Auditoru.

 

RankBrain                                                                                  

rankbrain

Poprvé spuštěn: 26. října, 2015 (možná dříve)
Frekvence vypouštění: —
Povaha: Algoritmus měnící ohodnocení stránek
Cíl: Doručit lepší výsledky při vyhledávání založené na umělé inteligenci (sám se učí a vyvíjí se)

RankBrain je algoritmus, který pomáhá vyhledávači lépe rozluštit smysl pokládaných dotazů a nabízí nejvhodnější výsledky odpovídající na dotazy.

RankBrain může shrnout, o čem je stránka, zhodnotit relevantnost výsledků vyhledávání a dokonce sám sebe vylepšit.

Je důležité pochopit, že RankBrain staví na základech tradičních SEO faktorů (odkazy, optimalizace stránek, atd.), ale hodnotí i specifické faktory týkající se dotazování. Poté identifikuje relevantní funkce a stránky seřadí podle vhodnosti do SERPu.

Rizikové faktory

I přesto, že toho o RankBrainu víme neustále málo, jedno je jisté. RankBrain hledá relevantní funkce na všech webových stránkách a hodnotí, jestli jsou tyto funkce pouze orientační nebo odpovídají hledanému dotazu.  Po spuštění RankBrainu by vám následující faktory mohly snížit pořadí v SERPu:

  • Nedostatek specifických funkcí
  • Nízká uživatelská přívětivost

 

Zkontrolujte, jestli jste byli postiženi

SEO PowerSuite‚s Rank Tracker vám pomůže zjistit, jestli byla vaše síť RankBrainem negativně postižena.

Adaptace na RankBrain

I přesto, že si stále nejsme jistí, které faktory bere RankBrain v potaz při posuzování webových stránek, jsme si stoprocentně jistí, že pomáhá Googlu zajistit lepší uživatelskou přívětivost stránek. Zamyslete se nad tím. Jak může vyhledávač zvýšit spokojenost uživatele? Jaké faktory může tento samo-vyvíjející se algoritmus použít jako indikátory správnosti a jako data vhodná pro další vzdělávání? Logickou odpovědí je čas uživatele strávený na stránce nebo míra opouštění stránky.

  1. Maximalizujte uživatelské přívětivosti. RankBrain samozřejmě není důvodem, proč se chovat ke svým návštěvníkům lépe, ale je důvodem, proč při neoptimalizování stránky pro blaho uživatele může dojít k jejímu propadu v žebříčku vyhledávání.
  2. Zkoumejte konkurenci. Jedna z věcí, kterou dělá RankBrain je, že identifikuje specifické funkce webových stránek a podle nichzobrazuje vhodné výsledky v SERPu. Mezi tyto funkce patří víceméně cokoliv, co pozitivně ovlivňuje uživatelskou zkušenost. Například výzkum „Searchmetrics“ ukázal, že při hledání informací jsou úspěšnější interaktivnější a obsáhlejší stránky.

I přesto, že neexistuje kompletní seznam všech updatů a algoritmů, můžete získat alespoň částečnou představu o tom, jak analyzují webové stránky a ovlivňují jejich pořadí ve vyhledávání.

 

 

via www.link-assistant.com

Žádné komentáře

Vložit komentář