Facebook přichází na trh s novinkou

Facebook před 6-ti měsíci oznámil, že pracuje na novém produktu přímo zaměřeném na společnosti na trhu s názvem Facebook At Work. Nyní tento produkt oficiálně přichází na světlo: společnost zavádí novou aplikaci pro iOS a Android, spolu se samostatně dostupnou webovou sítí, přes kterou budou firmy vytvářet jejich vlastní sociální sítě pro své zaměstnance, které budou postaveny na stejném principu jako samotný Facebook. Facebook At Work je nyní dostupný pro iOS i Android, obě jsou dostupné v „očesané“ verzi start-upu.

Zaměstnavatelé mohou vytvářet oddělené účty pro zaměstnance, ti mohou své firemní účty kvůli pohodlnosti spojit se svými osobními účty a mít vše dostupné na jednom místě.

Produkt přímo konkuruje podnikovým službám jako je například Yammer, Slack, Convo, Socialcast a dalším službám, které mají vytvářet prostředí pro firemní sociální komunikaci. Ne všechny z těchto sítí byly hitem: Lars Rasmussen, technický ředitel Facebooku, který zaštiťuje tento nový projekt,  ve své minulosti pracoval na neúspěšné síti Google Wave.

Facebook označuje svůj debut jako drzý krok. „Umisťujeme naši aplikaci do app stores, abychom ji mohli začít testovat“ řekl při rozhovoru Rasmussen.

Ve skutečnosti Facebook testoval tuto službu s malým množstvím firem po celém světě. Rasmussen to označil jako další krok v procesu. Počátečním cílem budou společnosti se 100 nebo více zaměstnanci.

Nejspíše kvůli časnému zrození tohoto produktu, visí ve vzduchu mnoho otázek. Společnost musí vyřešit například to, jestli bude aplikace zpoplatněna, jestli bude vydělávat skrze umístěné reklamy nebo jestli v ní budou fungovat i jiné aplikace. Nyní jsou jakékoliv další aplikace nebo reklamy ve Facebook At Work zakázány.

Tento beta stav je v určitém smyslu ironický. Rasmussen sdělil, že Facebook efektivně pracoval na Facebook At Work posledních 10 let, protože sami zaměstnanci mezi sebou využívali tento kanál ke komunikaci, sdílení dokumentů, novinek a plánování meetingů. I přes toto dlouhodobé užívání Facebooku a všeobecnou obeznámenost s faktem, že existuje taková síť, nás udivuje, že je Facebook ochoten vyjít na trh, který je již zaplněný, s tak známou věcí.

„Síla Facebook at Work, jejíž budování nám trvalo 10 let, je založena na zpětné vazbě od 1 miliardy aktivních uživatelů“, řekl. „Všechno je založeno na stejném produktu adaptovaném pro jiné případy použití.“

A aktuálně je využíván zaměstnanci. „Když Mark Zuckerberg vydal oznámení, sdílel jej na Facebook at Work,“ připustil Rasmussen.

Ve skutečnosti popularita samotného Facebooku může být největší výhodou nové aplikace. Mnoho firem ztroskotalo na tom, že zaměstnanci nechtěli mezi sebou spolupracovat a odmítali využívat nové softwary. Je to nová věc na učení a není nezbytně nutná.

Mnoho těchto aplikací (například Yammer) se snažilo být vhodnějšími pro uživatele. V tomto duchu se Facebook At Work hodně přibližuje oficiální verzi Facebooku, tím pádem je nejblíže uživatelům.

 

Podle Rasmussena existuje pár klíčových bodů k diskuzi:

Cena. Pokud by Facebook umožnil, aby byla tato aplikace zadarmo, potenciálně by mohl ke své aplikaci dovést spoustu nových uživatelů.

Situace, kterou Rasmussen předem vyloučil, je ta, že by měly za tuto aplikaci platit pouze určité firmy a mít ji bez reklam, zatímco ostatní firmy by aplikaci sice měly zadarmo, ale obsahovala by reklamy. Naproti tomu je spousta těchto aplikací zpoplatněna. A jako plus by Facebook získal další peníze nejen z reklam a poplatků souvisejících s dalšími aplikacemi.

Jak to bude fungovat. Facebook neukázal demo, ale takto to popisuje Rasmussen: Pokud zaměstnavatelé adoptují Facebook At Work, můžou si zde nastavit mnoho nových účtů. Zaměstnanci mohou poté tyto účty sloučit se svými osobními, takže budou přihlášení najednou na obou sítích.

„Aplikace by měla fungovat například jako nynější facebookové Skupiny nebo veřejné profily. I na telefonu Vám najednou poběží obě aplikace a jejich obsah bude samozřejmě oddělený“, řekl Rasmussen.

Co zde chybí. „Nastavení nástrojů je identické jako na osobním Facebooku, pouze je znemožněno používat aplikace třetích stran, ale chceme je zavést. Doufejme, že v budoucnu bude s Facebook At Work spolupracovat více firemních nástrojů.“

 

„Můžu říct, že výzva vytvořit síť, která bude pracovat efektivně, byla v mé hlavě po dlouhou dobu a šel jsem do toho se zápalem a poznáním neúspěchu z té samé práce v jiné společnosti,“ přiznal se Rasmussen s odkazem na Google Wave.

„Myslím si, že to byla možná zkušenost Facebooku, kterou jsem potřeboval. Když jsem pracoval ve výzkumu, vždy byl tento nápad někde ukrytý a až přišel vhodný čas, zahájil jsem konverzaci na toto téma.“

V neprospěch Facebooku hraje ta skutečnost, že si lidé stěžují, že by jedna velká společnost, jako je Facebook, vlastnila všechna osobní data a že by měla eventuální možnost je později zneužít.

 

 

via www.techcrunch.com

Žádné komentáře

Vložit komentář