5 základních charakteristik virálního videa

Virální videa mohou být velmi užitečná na všech frontách, od efektivního marketingového zařízení (například Honda-The Cog) až po vhodný nástroj pro prosazování sociálních kauz (KONY 2012). Pokud vytvoříme vhodné video, může zapůsobit na lidi razantnějším způsobem, než jako obyčejný zdroj zábavy. Předtím, než se tak stane, musí virální video oslovit co nejvíce lidí pomocí Internetu a sociálních sítí.

Otázka zní: Jaké kvality musí mít video předtím, než se stane virálním?

  1. Obecná přitažlivost

Pokud chcete, aby se vaše video stalo virálním po celém světě, nesmí obsahovat něco, co chápete a oceníte jen vy nebo malá skupina lidí. Nesmí být vtipné pro jednoho a urážlivé pro druhého. Není jednoduché udělat video, které bude vykládáno stejným způsobem ve všech kulturách a zemích celého světa

Jedno z virálních videí, které koluje Internetem od roku 2007 je video „Charlie Bit My Finger — Again!„. Při poslední kontrole mělo přes 450 milionů zhlédnutí! I přesto, že má video na délku přibližně minutu a pyšní se roztomilým obsahem, opravdu nevidíme důvod k tomu, aby dosáhlo takové sledovanosti.

Podívejte se na video a pochopíte, co je myšleno „obecnou přitažlivostí“. Není pochyb o tom, že video má jeden jediný význam ve všech zemích i kulturách – ukazuje roztomilost.

  1. Krátkost a jednoduchost

Internetoví uživatelné jsou „multi-taskeři“. Můžeme si to potvrdit například při pohybu z jedné webové stránky na druhou, většinou bez čtení celého příspěvku na stránce. Pokud mluvíme o webových stránkách, očekáváme, že se vše bude dít patřičně rychle. Naší cílovou skupinou jsou ti uživatelé, kteří jsou méně pozorní a výrazně netrpěliví.

Virální video by většinou nemělo přesáhnout svou délkou tři minuty.  Kvůli požadované délce videa musí být námi vyslaná zpráva jednoduchá a na první pohled jasná. Pokud má naše zpráva tento hlavní atribut, sledující si video oblíbí a budou jej častěji sdílet na sociálních platformách, například na Facebooku, kde sdílením sami uživatelé podpoří rozšíření videa do celého světa.

Pokud je zpráva jednoduchá, všichni pochopí video více méně stejným způsobem, nezáleží tedy na samotné interpretaci videa. Poté dostanete to, po čem toužíte: virální video, které bez námahy sděluje obsah za vás.

  1. Emoční obsah

Lidé jsou emocionálně založení, přirozeně jsme tedy náchylní na věci, které v nás vyvolávají pocity. Empatie nás donutí cítit se stejně, jako se cítí například smějící se batolata ve videu. Pokud cítíme stejné emoce, jako jsou ukazovány, cítíme potřebu sdílet video a všem říci „Ano, tohle ukazuje, jak jsem šťastný/smutný/rozzlobený“. Toto je důvodem, proč lidé se zlomeným srdcem trpí tendencí sdílet tragické zamilované písně na své Facebookové zdi.

Jonah Lehrer z Wired napsal zajímavý článek, ve kterém diskutuje o tom, že emoce způsobené virálním videem jsou to, co z videí samotných dělá virální. Toto je způsobeno faktem, že v online světě máme méně možností projevit své emoce slovy, které se snažíme něčím nahradit.

Výsledkem je, že obrázky a videa, obzvláště ty, která jsou vysoce emotivní, nás nutí je sdílet, protože reprezentují naše emoce více než slova a emotikony. Pokud obrázek vydá za tisíc slov, představte si, za kolik slov vydá video.

  1. Vyvolá akci

Pokud vyvoláme „call to action – výzvu k akci“ motivujeme lidi ke sdílení obsahu se svými přáteli a podpoří jej na cestě stát se virálním. Drobná „call to action“ funguje v některých případech lépe než řízená a jasná „call to action“, protože nám dává pocit svobody v rozhodování, jestli chceme obsah dále sdílet nebo ne.

Takovýto náznak „call to action“ můžeme najít v tomto  videu (přes 34 milionů zhlédnutí), kde otec ze Severní Karoliny doslova prostřílí laptop své dcery pistolí kvůli nevhodnému příspěvku na Facebooku.  Jasnou a řízenou „call to action“ byla například kampaň KONY 2012 (90 milionů zhlédnutí) popisující kroky k zastavení ugandského válečného vůdce, Josepha Konyho, konajícího zločiny proti lidskosti.

Jednoduchá „call to action“ může zahrnovat kliknutí na link webové stránky, abychom pochopili, jakou zprávu video sděluje, nebo můžeme sledujícího jednoduše požádat o sdílení videa.

Zapamatujte si, pokud video dostatečně zasáhne sledující, budou jej sami chtít sdílet, aniž bychom je museli žádat.

  1. Indentifikovatelnost

Pokud sdílíme něco na své sociální sítí, ukazujeme malý kousek sebe samé zbytku světa. Pokud sdílíme kvalitní obsah, lidé uvidí, že máme dobrý vkus. Můžete argumentovat tím, že má každý jiný vkus. Je to pravda, souvisí to s tím, jakou identitu chceme vytvořit na našem online profilu.

Video, které vytváříte, by mělo zacílit na publikum, se kterým chcete být spojeni.  Vaše video bude šířeno mezi lidmi se stejnými názory.

Některá videa jsou schopna se po Internetu šířit rychleji než jiná. Jsou to videa, se kterými se mohou lidé všeobecně ztotožnit, například humorná. Pokud vytvoříte video, se kterým se může ztotožnit většina online populace, má video větší šanci rozšířit se, protože roste počet lidí, kteří jej ohodnotí kladně.

Via www.hongkiat.com

 

Žádné komentáře

Vložit komentář